Grey, Bird, Statue

Andrea jobber med skulptur hovedsakelig ved bruk av keramikk og eller byggskum. Hennes skulpturelle og figurative verk har en tendens til å fremstille en organisk estetikk, som fanger form og bevegelse i stedet for å oppnå et polert, statisk, perfeksjonistisk utrykk.

ANDREA SCHOLZE

Kan du fortelle litt om deg og din bakgrunn innen kunst?

Født i Oslo i 1988. Bor og har atelier i Oslo.

Arbeider hovedsakelig med skulpturer og installasjoner i keramikk og blandede materialer, som f.eks fugeskum. Mine skulpturer er gjerne røffe, hvor jeg legger vekt på å få frem sinnsstemninger og uttrykk i individene. Perfeksjonisme jobber jeg bort fra, jeg vil være fri. Skulpturene eller installasjonene er som oftest knyttet til naturen i form av dyreskikkelser, eller vesener som kan minne om en blanding av mennesker og andre dyr. Som en slags avart av mennesket som ikke hører helt til blant menneskene i dagens samfunn. Jeg liker godt å jobbe i større skala med verk som tar plass, som om de var ekte skapninger, fysisk tilstede i rommet.

Hva gjorde at du valgte å gå i denne retningen?

Jeg har alltid vært glad i å tegne og å lage ting. Da jeg fikk valget mellom AHO eller KHiO, valgte jeg KHiO da jeg så for meg at jeg ville jobbe mer fysisk direkte i et materiale der, noe jeg hadde lyst til. Jeg synes keramikk virket som et materiale man kunne lage masse rart i fra stort til smått. Den første ordentlige keramikkskulpturen jeg laget var 3m, av ett tonn leire og med glitrende glasur. Etter det har jeg elsket å jobbe med store skulpturer som tar mye plass. Både kostbart og upraktisk, men sånn er det nå.

Hvor henter du inspirasjon fra?

Mye oppstår fra eget følelsesliv og mer eksistensielle tanker. Fra å observere verden, særlig de destruktive sidene ved mennesket og hvordan vi hemningsløst og egoistisk tar for oss av naturen. Men jeg kan trigges av mye forskjellig, noe bare oppstår fra et sammensurium av inntrykk.

Alt er hele tiden en løsrivelsesprosess, å jobbe mer og mer fritt, både med uttrykket i skulpturer, men også la ideene bare få strømme på og få bli det de blir.

Hvilke materialer og virkemidler bruker du?

Keramikk er mitt hovedmateriale, men jeg har de siste årene i økende grad utforsket andre materialer, gjerne i kombinasjon. Mye fugeskum, men også alt fra sveiset stål til løsnegler. Jeg jobber ekspressivt og røft, er opptatt av uttrykk eller det å fortelle en historie/skape en setting. Jeg liker å tenke scenografisk, særlig hvis jeg får muligheten til å jobbe med et totalt installasjonsmiljø.

Er det noe du kunne du tenkt deg å forandret i kunstverden?

Flere muligheter for kunstnere til å skape fritt gjennom bedre ateliertilbud med store prosjektrom og fellesverksteder, det hadde vært gull!

Hva kan publikum forvente av deg på GP og hvilke forventninger har du til GP?

Et to meter høyt arbeid. Jeg gleder meg egentlig bare til å stille ut med mange kule folk!

Foto: Istvan Virag, Galleri QB.

Video av: Andrea Scholze.  

Foto: Stina Glømmi, Kunsthall Grenland.      

Military camouflage, Picture frame, Sculpture, Art, Statue

Foto: Patrick Bjørsrud.

Rectangle